Seres 3

Een bescheiden begin

Het Chinees / Amerikaanse merk Seres is nieuw op de Europese markt. Na de ontwikkelingsfase in Silicon Valley is de productie verhuisd naar China. Inmiddels is Seres de nummer vijf op de Chinese thuismarkt. Seres noemt zichzelf een premium-merk, maar begint desondanks bescheiden. Tijd voor een kennismaking met de compacte en scherp geprijsde Seres 3.

Autotest | Seres 3 Een bescheiden begin

De Seres 3 is het bescheiden begin van een nieuw Amerikaans/Chinees merk. In technisch opzicht deugt de 3, maar alles is afgestemd op de Chinese smaak en niet op de Europese. De prijs maakt dat goed.

Plus

  • zeer ruim, vooral achterin
  • nette prijs

Min

  • helt over en duikt in veren
  • storend luide kunstmatige motorgeluiden
  • voldoet niet aan eisen van Europese Unie

Conclusie

Na een "valse start" meldt Seres zich in 2024 met een oficiële importeur op de Europese markt. Seres wil premium producten aanbieden voor een scherpe prijs en zo de markt veroveren. Een korte kennismaking met het basismodel, de 3, leert dat Seres dezelfde fouten maakt als andere Chinese nieuwkomers. De fabrikant heeft weliswaar voldoende technische kennis in huis, maar weet niet goed wat de Europese klant wil.

De Seres 3 voelt daarom als een eerste poging en absoluut niet als een premium-product. De uitrusting is op het ene punt modern en compleet, terwijl het op andere punten tekortschiet (en zelfs niet aan eisen van de Europese Unie voldoet!). De rijeigenschappen zijn on-Europees met indirecte besturing en een overhellend koetswerk. De elektrische aandrijflijn deugt met verdienstelijke prestaties, drie niveaus van recuperatie en een grote actieradius. Echter, ongebruikelijk luide kunstmatige rijgeluiden doen afbreuk aan het comfort. De uitstekende binnenruimte en de scherpe prijs maken echter veel goed. Kortom: voor een premium merk maakt de Seres 3 een bescheiden begin.