Honda Insight (1999 - 2004)
Terug naar de toekomst
Een autojournalist komt over de vloer bij alle autofabrikanten. Bij ieder bezoek aan Honda Nederland, loerde ondergetekende met een gretige blik in het magazijn. Dat is niet door een onbehoorlijke fascinatie voor Honda-onderdelen, maar omdat achterin een loods jarenlang een bijzondere auto stond verscholen. Voor studiedoeleinden en presentaties heeft Honda een exemplaar van 's werelds eerste hybrideauto in huis. Die auto is na tien jaar eindelijk op kenteken gezet en dus gaat na even zo lang wachten een lang gekoesterde wens in vervulling: een testrit maken met de originele Honda Insight.
De Honda Insight was de eerste hybride-auto die wereldwijd te koop was. De radicale vormgeving en het feit dat de auto slechts 2 zitplaatsen heeft stonden succes in de weg. Nu een gewilde klassieker.
Plus
- extreem zuinig
- eigenzinnige vormgeving / zeer exclusief
- zeer wendbaar
Min
- matig zicht naar achteren door tweedelige achterklep
- zeer gevoelig voor oneffenheden in wegdek
- geen bergvakken in portieren
Conclusie
Er is geen twijfel mogelijk: Toyota heeft met de Prius de public relations beter voor elkaar. Maar in feite was de Honda Insight de eerste hybrideauto die wereldwijd te koop was. De eerste generatie was vooral gericht op de Amerikaanse en Japanse markt. Door de radicale vormgeving, het feit dat de auto slechts twee zitplaatsen heeft en het uitblijven van belastingvoordeel is deze eerste generatie Insight nooit in Nederland doorgebroken.
Een proefrit leert dat Honda in 1999 een auto in huis had die z'n tijd ver vooruit was. 's Werelds eerste hybrideauto presteert prima en heeft een zeer dynamisch weggedrag. Zelfs naar huidige maatstaven is het verbruik nog altijd extreem laag. Helaas is deze Insight een zeldzaamheid en is het zo goed als onmogelijk om alsnog een exemplaar te bemachtigen. Kon de tijd maar even worden teruggedraaid...
Honda Insight 2 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
279.499 km - 2010 € 4.250,-
340.579 km - 2009 € 3.499,-